Studiebesök på reningsverket

Naturskyddsföreningen i Kil gjorde den 15 februari 2024 ett studiebesök vid kommunens reningsverk. Johan vid tekniska kontoret guidade oss på ett intressant och informativt sätt genom anläggningen.

Reningsverket är placerat straxt söder om riksväg 61. Allt avloppsvatten från Kils tätort passerar genom olika stationer. Först separeras allt skräp och sen sker olika typer av rening av vattnet. Slutprodukterna blir renat vatten och rötslam. Vattnet släpps ut i Hyndalsån som rinner genom Kilsravinerna och ut i Norsälven.

För ett antal år sedan gjordes efter krav från EU en stor investering för kväverening av vattnet. Johan berättade att detta fungerar bra.

Anläggningen ger upphov til stora mängder rötslam. Slammet är värdefullt, bl a som gödsel för våra åkrar. Det är viktigt att det återförs till kretsloppet. Det är dock viktigt att det inte innehåller för mycket tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen. Kils kommun medverkar i ett samarbetsprojekt med andra värmlandskommuner för att slammet ska bli Revaq-certifierat. Revaq är ett certifieringssystem med syfte att minska flödet av farliga ämnen till reningsverk, skapa en hållbar återföring av växtnäring samt att hantera riskerna på vägen dit. Målet för Kils kommun är att rötslammet är så rent att det kan rötas till biogas och att resterna kan läggas på ekologisk odlingsmark. Mycket intressant, tyckte vi som deltog vid studiebesöket.

Alla kan hjälpa till genom att tänka på vad vi kastar eller häller ut i avloppet. I toalettstolen får inte hamna annat är toalettpapper och det toaletten är avsedd för. I badrum, kök och tvättstuga kan vi med fördel använda miljömärkta produkter, tex Naturskyddsförenngens Bra Miljöval. På Naturskyddsföreningens och kommunernas hemsidor kan vi läsa mer om vad som är rätt och fel att kasta i avloppet. Några exempel är de produkter som ses på bilderna. Ett bra och uppskattat studiebesök, tyckte deltagarna.