Höga Naturvärden i Gröna ”lungan” den östra sidan av Nedre Fryken

Kil har ett vidsträckt tätortsnära skogligt område på östra sidan av Nedre Fryken. Vår exkursion en solig höstdag får vi bekräftat vilka fina värden vi har tillgång till. Allemansrätten är värd att värna om. Att vistas i skoglig natur är bland annat ett sätt för oss att rehabilitera i och att motverka ohälsa. Nedre Fryken är klassat som Riksintresse för friluftsliv.

Vi studerade några områden där det är tilltänkt att bostadsbygga, ett förslag som finns med i den Fördjupade Översiktsplanen för Nedre Fryken. Vi studerade närmare vilka värden som finns i en avverkningsanmäld skog och vi såg närmare på ett område som redan var avverkat. Lars-Ola Westerlund guidade oss och delade med sig av sin kunskap på ett föredömligt och uthålligt sätt. Vi höjde verkligen på ögonbrynen när den smala granen var över 100 år gammal när vi åldersbestämde träd. Vad intressant det plötsligt blir när man också ser de små signalerna om att här finns det ett myller av liv.

Anders Ramefelt

1 thoughts on “Höga Naturvärden i Gröna ”lungan” den östra sidan av Nedre Fryken

1. Området borde bli naturreservat så att kilsbor och andra kan njuta av den fantastiska naturen även i framtiden. Att bebygga området öster om nedre Fryken vore ett helgerån väl i klass med Muminparken på Skutberget.