Utflykt till Hagudden

Lördagen den 12e augusti anordnade Kils Naturskyddsförening tillsammans med föreningen Integration Kil en utflykt till Hagudden där kilsbor, såväl nyinflyttade som inbitna, kunde mötas i naturens anda. Det blev cirka 80 deltagare som bjöds på spel och lekar av diverse slag.

Det byggdes insektshotell och fågelholkar, holkarna sattes även upp på passande träd på udden. Det målades med vattenfärg och tillverkades vackra kronor av pinnar. Det lektes med ett fågelmemory och ett stort träpussel. Det kastades även hästskor och varpa samt spelades kubb. Ett populärt segment var leken ”bygga högst” där man med hjälp av träplankor skulle få till det högsta tornet. Rekord-tornet landade på någonstans runt 130cm med en del hjälpande händer för stöd. Man kunde även gå en tipspromenad med tema: pollinerare som snitslades runt udden samt kika med förstornings glas på de Praktbyxbin som byggt sina bon i marken på uddens gräsområde. Några deltagare passade på att plocka blåbär och kantareller som växte lite pö om pö på udden. Under dagen bjöds det på mat i form av korv och hamburgare samt frukt till efterrätt.

Allt som allt var det en rolig och givande dag. Vi i föreningen är väldigt nöjda och hade riktigt kul och det verkade deltagarna ha också. Vi vill rikta ett stort tack till Wolfgang och Liv Ranke samt Karin Axelsson från naturskyddsföreningen som ställde upp som funktionärer och ett stort tack till föreningen Integration Kil för hjälp under dagen. Det var ett lyckat samarbete föreningarna emellan och vi hoppas på att kunna hitta på fler saker med er i framtiden.

PRAKTBYXBI

Rätt svar på tipspromenaden: