Lurötur med Kils naturskyddsförening 2022

Vid pennan: Arvo Harjula

Lördagen 6 augusti  kl 08:00 åkte vi, 10 vuxna och 2 barn med inhyrd båt från Ekenäs Värmlands Näs till Lurö där vi skulle stanna fram till 17:00 . Vi hade gott om tid för oss .

Välkomst skylt

Efter fikat på tegelfabriksängen delade vi på oss. En havsörn flög förbi platsen .  En del gick till Nordön och drog sig över ett litet sund med en drag flotte . Tre av oss tog en lugn promenad genom Ormedalen och förbi den lilla skolbyggnaden vidare mot Bösshamn och så småningom till Luröbryggan förbi kloster ruinerna .

Kurt, Anders och Oskar drar sig till en ö

Östra stranden

Efter att ha lämnat frugan och en annan kvinna vid Luröbryggan fortsatt jag till Stångudden. Jag mötte andra vandrare på stigen. Vid fyren på Stångudden hade några hussvalor sina bon och en lärkfalk hördes i närheten .

Fyrhuset på Stångudden

När jag kom tillbaka till Luröbryggan var dags att beställa mat, de flesta tog smörstekt gös med kanarellsås och kokt potatis, jättegott .

Barnfamiljen var de sista som kom fram till Luröbryggan, de hade badat i Bösshamn med sandstrand.

Restaurangen Luröbryggan

Alla var nöjda när vår båt avgick mot Ekenäs före kl. 17 .

Vi fick se en del trevliga blommor såsom rödklint och kungsljus . Vi fick smaka jätte goda, söta körsbär som växer lite överallt på ön . Vi fick se en havsörn och några andra fåglar . Vi fick motion och frisk luft .

Man längtar redan tillbaka till detta smultronställe .