Fixa-grejen-dagen, 5 oktober

Fixa grejer och fynda prylar!

Har du kläder eller träföremål hemma som behöver lagas? Kom så hjälper vi dig! Har du även hela prylar som du inte använt på ett tag och som kan komma till användning hos någon annan? Ta med dig prylar i fint skick och byt till dig nya – helt gratis! Alla är välkomna!

Fixa-grejen-arbete och prylbytet äger rum lördag 5 oktober kl. 10:00-13:00, på biblioteket i Kil, Storgatan 41.

Inlämning av prylar för byte kan göras under lördagen 5 oktober kl. 10:00-12:00.

FIXA-GREJEN
Du kan ta med saker som du vill få hjälp eller tips om hur de kan lagas, t. ex. kläder, skor, läder- och träföremål.

Ta med dig max 10 prylar som du själv kan bära. Du får byta till dig saker som du vill ha, men det är även tillåtet att fynda prylar utan att lämna, i mån av tillgång. Du får inte tillbaka de prylar du skänkt som inte valts av någon. Dessa skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål.

Prylar ur följande kategorier får lämnas in:
– Kök – t. ex. glas, porslin, mindre hushållsmaskiner.
– Inredning – t. ex. ljusstakar, belysning, vaser, textilier (kuddar, gardiner, dukar m.m.).
– Barn – t.ex. leksaker (ej mjukplast från 2007 eller tidigare), barnböcker och babyprodukter, halloweenkostymer.
– Sport & fritid – t.ex. musikinstrument, skridskor, ridväst, träningsprylar, campingutrustning, brädspel.
– Djurtillbehör, t. ex. koppel, matskålar.

Tänk på att prylarna ska vara hela och rena. Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t. ex. om du har flera tallrikar av samma sort. Observera att vi EJ tar emot följande: Böcker, tidningar, kläder, accessoarer, skor, väskor, små prydnadssaker ( t. ex. souvenirer), filmer, skivor.

UTSTÄLLARE
Cykelcenter i Kil
Skomakeriet i Kil
IS Service Karlstad – lagar mobiler och annan elektronik
Återbruket Kil
Wolfgang Ranke – lagar möbler och annat i trä
Föreningen Integration Kil – säljer tygkassar
Liv, Ulla och Cecilia visar hur man lagar kläder

KARTA
Cykla eller åk gärna kollektivt till Prylbytardagen.

Fixa-grejen- och prylbytardagen arrangeras av Kils Naturskyddsförening och är en aktivitet i samband med Naturskyddsföreningens nationella kampanj Miljövänliga veckan (v.40).
Läs mer om miljövänliga veckan på https://www.naturskyddsforeningen.se/miljovanligaveckan

Frågor etc. kan ställas via mail till:
cecilia.lundqvist@karlstad.se