Naturstigen i gott skick

Naturskyddsföreningen håller enligt avtal med Kils kommun koll på den naturstig som finns i Lövenstrandsområdet norr om Kil. Den börjar vid gamla OK-stugan som ligger vid cykelvägen mellan Mon-korset och Frykstabadet. Naturstigen är väl markerad och skyltar informerar om olika sevärdheter. Vi gjorde den 23 maj en tillsynsrunda och kunde konstatera att stigen är i gott skick. Stigen visade sig från sin allra bästa sida med skir grönska från alla lövträd av olika arter och stora bestånd av liljekonvalj som blommade redan. Vi hittade ormbär, vår landskapsblomma skogsstjärna, ekorrbär samt många andra örter. Vid en stubbe växte rödblära. Härligt! Skogen vid en del av stigen är biotop-skyddad. Läs mer om naturstigen på Kils kommuns hemsida. Eller ännu hellre – vandra längs stigen och njut av den i verkligheten! Vi kilsbor kan vara tacksamma över att ha en så fantastisk miljö så nära tätorten.