Våtmarker är oersättliga vattenmagasin – utflykt till Stormossen

Kils kommun har påbörjat en inventering av de våtmarker som finns inom kommungränsen. Ruth Björkholm har slutfört inventeringen och redovisar i sin rapport 18 utvalda objekt. Några av dem är behov av restaurering, åtgärder.

Vi fick en guidning och information om projektet av kommunens miljöstrateg Adam Fryke. Vi besökte Stormossen belägen i Övre Bondestads närhet. Vi kände verkligen av mossen som vattenmagasin, det porlade och det var vattensjukt i toppskiktet, det riktigt gungade under fötterna.

Mossen har tidigare varit föremål för brytning av torv vilket kunde skönjas spår av. För några år sedan gjordes ett försök att projektera och påbörja torvbrytning igen. Det har varit tyst från projektören efter saklig argumentering av lokalbefolkning och SNF i Kil som engagerade sig.

Det är värdefullt att ha en våtmarksplan t ex när förslag kommer om exploatering av olika verksamheter som kan tänkas skada och påverka negativt våra vattenflöden. Adam visade kartor på tidigare gjorda inventeringar och vid jämförelse med dagens gjorda framgår det att våra våtmarker minskat i areal vilket känns alarmerande. Någon enstaka hade blivit större. Stormossen och övriga våtmarker, strandängar och vattenspeglar är oersättliga tillgångar för oss och måste förvaltas. Våtmarksplanen är en god början.

Vid pennan – Anders R